Z uwagi na to, że wartość rynku gastronomicznego stale rośnie, proponuję przyjrzeć się 3 spółkom, z tej branży: AmRest Holdings (EAT), Mex Polska (MEX), Sfinks Polska (SFS)
Z raportu „Polska na talerzu 2016” firmy MAKRO Cash & Carry, liczba respondentów deklarujących, że co najmniej raz w tygodniu stołują się poza domem, wzrosła o ponad 25% w porównaniu do 2015 roku.
http://www.portalspozywczy.pl/horeca/wiadomosci/na-restauracje-i-hotele-wydajemy-mniej-od-niemcow-oraz-czechow-wideo,132991.html
___
Aktualizacje:
___
Jak wynika z raportu PMR „Rynek HoReCa w Polsce 2016. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2016–2021” w 2015r. wartość rynku sięgnęła 25 mld zł, w 2016r. powinna wzrosnąć powyżej 26 mld zł. Coraz więcej osób stołuje się poza domem, a połowa z nich wybiera lokale typu street food. Z ubiegłorocznego raportu „Polska na talerzu” wynika, że 8% jada w nich regularnie, a ok. 45% co najmniej raz na 2–3 miesiące.
Pozytywną przesłanką, odnoszącą się do wzrostu kursu akcji i zarazem wartości branży gastronomicznej, jest wzrost wynagrodzeń, w tym płacy minimalnej. "Wartością" czynnika, jest grupa młodych pracowników, będących głównymi konsumentami restauracji. Istotne znaczenie dla branży gastronomicznej ma również Program 500+, który "wymusił" wzrost płac, początkowo osób młodych, a pośrednio większości pracowników. Program silnie wzmocnił dochody rodzin wielodzietnych. Utrzymujący się stabilny wzrost wynagrodzeń, spadające bezrobocie oraz - obecnie - postulowane wprowadzenie wolnych niedziel, pozwala optymistycznie spojrzeć na notowania spółek branży gastronomicznej.
___
- AmRest Holdings- Strona internetowa
- Stooq
- Bankier
AmRest Holdings SE (AmRest, WSE: EAT) jest największą niezależną firmą prowadzącą sieci restauracji w Europie Środkowo-Wschodniej. Od 1993 roku Spółka rozwija portfolio wyśmienitych marek, liderów w swoich kategoriach, takich jak KFC, Pizza Hut, Burger King i Starbucks w oparciu o franczyzę i współpracę typu joint venture. AmRest jest właścicielem marki La Tagliatella, która rozwijana jest zarówno przez restauracje zarządzane przez Spółkę, jak i poprzez franczyzę. W 2012 roku do portfolio AmRest dołączyły dwie doskonale prosperujące chińskie marki: Blue Frog i KABB. Obecnie AmRest zarządza blisko 900 restauracjami w segmencie restauracji szybkiej obsługi (Quick Service Restaurants) i restauracjami z obsługą kelnerską (Casual Dining Restaurants). Każdego dnia ponad 23 tysiące pracowników AmRest w 12 krajach, poprzez naszą kulturę "Wszystko Jest Możliwe!", dostarcza wyśmienite smaki oraz wyjątkową obsługę po przystępnej cenie. Zapraszamy do naszych restauracji, aby zasmakować gościnności AmRest.
Mex Polska S.A. wraz ze spółkami powiązanymi organizacyjnie i kapitałowo tworzą Grupę kapitałową, która zarządza działającymi lokalami gastronomicznymi Grupy, rozwija sieć posiadanych placówek zarówno ze środków własnych Grupy jak i poprzez udzielanie franczyzy na posiadane w swoim portfelu koncepty gastronomiczne zewnętrznym inwestorom. Grupa posiada w swoim portfelu i rozwija dwa rozpoznawalne i bardzo popularne koncepty gastronomiczne : "Pijalnia Wódki i Piwa" i "The Mexican". Grupa rozwija sieć lokali "Pijalnia Wódki i Piwa" w oparciu o innowacyjny model franczyzy. Korzyścią takiego rozwoju jest brak konieczności ponoszenia własnych nakładów inwestycyjnych i ryzyka z tym związanego. Opracowane przez Grupę warunki franczyzy są jednocześnie bardzo atrakcyjne dla inwestorów zewnętrznych, czego efektem jest fakt że zgłasza się wielu potencjalnych franczyzobiorców. Z kolei sieć restauracji "The Mexican" rozwijana jest w oparciu o środki własne i kredyty bankowe, a obecnie większość z nich została przekazana w zarządzanie franczyzobiorcom. W ramach działań rozwojowych Grupa wyszukuje i analizuje potencjalne nowe lokalizacje pod kątem ich późniejszej przydatności, na podstawie wcześniej opracowanych kryteriów powstałych na bazie wieloletnich doświadczeń w trakcie rozbudowy poszczególnych sieci. W dalszej kolejności kadra Grupy bierze czynny udział w przygotowaniu planów adaptacji oraz procesie prac remontowych, aż do momentu kompleksowego przygotowania obiektu i oddania do użytkowania. W przypadku rozwoju poprzez franczyzę, Grupa prowadzi poszukiwanie i nabór, a następnie selekcję potencjalnych podmiotów do udzielenia franczyzy - franczyzobiorców. Następnie współpracuje z wybranymi podmiotami zarówno na etapie akceptacji właściwej lokalizacji, w procesie adaptacji lokalu jak i w trakcie prowadzenia bieżącej działalności.
- Sfinks Polska
- Strona internetowa
- Dla inwestorów
- Podstawowe dane i wskaźniki
- Stooq
- Bankier
Sfinks Polska to największa firma restauracyjna z sektora casual dining w kraju i jedna z największych w Europie. Spółka zarządza sieciami Sphinx, WOOK i Chłopskie Jadło, w ramach których w Polsce działa 117 restauracji (stan na 30 listopada 2015 r.). Najbardziej znaną marką jest Sphinx - sieć, która istnieje na rynku od 20 lat. Z kolei WOOK to sieciowa restauracja oferująca oryginalne dania kuchni azjatyckiej. Chłopskie Jadło natomiast specjalizuje się w tradycyjnej kuchni polskiej, która cieszy się niesłabnącą popularnością wśród Polaków i której zawsze chętnie próbują zagraniczni turyści. Nasze sieci działają w modelu operatorskim i franczyzowym. Sfinks Polska jest spółką giełdową, notowaną na GPW od 2006 r.
___
VIDEO
- Sfinks zapowiada otwarcia kolejnych restauracji.
Największym problemem sieci jest brak pracowników. - Sfinks Polska otwiera nowe lokale Sphinx i Chłopskie Jadło. Będzie rozwijać sieć Wook
Jak czytamy na portalspozywczy.pl, nowe otwarcia to głównie lokale sieci Sphinx. Ale spółka szykuje także przełom dla marki Chłopskie Jadło. – W lipcu otworzyliśmy restaurację sieci na Rynku w Olsztynie. Do końca roku powstaną jeszcze dwa lokale z tym szyldem – umowy najmu mamy już zawarte – w Bydgoszczy oraz we Wrocławiu. To oznacza, że jesteśmy coraz pewniejsi wyników Chłopskiego Jadła i jego potencjału rozwoju - mówi Sylwester Cacek, prezes Sfinksa.
Na swoje przysłowiowe "5 minut" czeka także sieć z daniami kuchni azjatyckiej - Wook. - Mamy już opracowaną koncepcję dla sieci oraz program rozwoju. Możliwe, że jeszcze w tym roku nasza spółka Shanghaj Express otworzy jedną restaurację w celu testów - dodaje.
___
Piotr Krzywdziński,
autor bloga
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz